Veckoplanering, vt 2012

Vecka 24

juni2011 006

Sista tisdagen ska vi prata om språksociologi eller med ett annat ord sociolingvistisk. Uppgiften ligger här:  ”Språk och människa”.

När vi träffas nästa termin tänkte jag att vi skulle börja med att läsa varandras inlägg om hur man kan göra världen till en lite bättre plats och skriva korta uppmuntrande kommentarer till varandra. 🙂

Önskar er en riktigt avkopplande och härlig sommar!!!

Vecka 23

De som vill får gå och titta på utsparken. Jag kommer också att gå dit för att finnas till hands. De som inte är sugna på att gå dit sitter och jobbar med uppgiften i biblioteket. Alla ska ha gjort följande uppgift när vi träffas på torsdag:

Ni ska fundera och skriva kring hur vi kan göra världen lite bättre. Vad kan vi göra? Stort som smått? Vad gör du? Vad skulle du vilja göra? Vad tycker du att jag och alla andra borde göra? Uppgiften hittar du här:  http://nvsp.skolbloggen.se/2012/06/04/hur-kan-vi-gora-varlden-lite-battre/

Vi har en grupp kvar som ska redovisa: Carl Henrik, Oscar och Simon.

Vecka 21 och 22

Funderar ni ibland över hur ni skulle kunna göra världen en aning bättre? Denna tisdagen jobbar vi färdigt med språkvetenskapen och på torsdagen och veckan därpå blir det redovisningar.

Därefter vill jag att ni ska tipsa varandra och ge varandra uppdrag på temat ”Så kan du hjälpa till att förbättra världen”. Börja fundera lite över vad man kan göra redan nu. 🙂 En länk till uppgiften ligger nu under vecka 23.

Vecka 18, 19 och 20

På torsdagen v 18 talade vi om musikalen: vad den handlade om, möjliga tolkningar, sånt vi undrade över och vad vi tyckte om den. Vi pratade också om inlämningar för olika uppgifter. Talen bör lämnas in så fort som möjligt nästa vecka och novellerna någon gång under nästa vecka. De flesta av de som jobbat med marknadsföringsuppgiften har redovisat. Glöm inte att även skicka in er redovisning! 🙂

Nu ska vi jobba med språkvetenskap. Här finns uppgiften:  http://nvsp.skolbloggen.se/2012/05/03/uppgift-i-sprakvetenskap/  och här ligger tre steg som ni ska jobba med vecka 19:  http://nvsp.skolbloggen.se/2012/05/03/sprakvetenskap-steg-1/

http://nvsp.skolbloggen.se/2012/05/03/sprakvetenskap-steg-2/
http://nvsp.skolbloggen.se/2012/05/03/sprakvetenskap-steg-3/.

Jag kommer också att visa ett konkret exempel på hur man kan jobba:  http://nvsp.skolbloggen.se/2012/05/03/sprakvetenskap-ett-konkret-arbetsexempel/

På torsdagen vecka 19 ska SPE10 åka till Köpenhamn och jag har fått äran att få följa med. NV10 fortsätter under tiden att jobba med språkvetenskapsuppgiften. Ni får sitta och jobba var ni vill.

På tisdagen vecka 20 ska NV10 på forskningsnätet kring genetik. SPE fortsätter under tiden att jobba med språkvetenskapsuppgiften. På torsdagen vecka 20 är det lov igen. Ojojoj, här blir det inte mycket avklarat. Vad har vi gjort för att förtjäna all denna ledighet? (Men det är kanske därför som vi sedan måste går här och harva så långt in i juni månad i år …)

Vecka 17

Spring CourierElin , Rebebecca och Beniz presenterade sin marknadsföring av ”Smutta UF” och Julia sin vikbara skärbräda ”Chop 2 Pot”. Bra jobbat!

På torsdag redovisar resten av grupperna.

Vi gick igenom hur man hittar bilder som man får använda på nätet och/eller i sin marknadsföring. Mer om detta kan du hittar här:  http://nvsp.skolbloggen.se/2012/04/16/att-anvanda-andras-bilder-och-skriva-kallhanvisningar/

Denna veckan ska ni hitta bilder till era debattinlägg  och göra debattinläggen färdiga så att de kan publiceras på bloggen. När ni är färdiga så säg till mig så hjälper jag er att lägga in bild och text. 🙂

Ni som skriver på noveller eller tal fortsätter med detta om och när ni får en stund över.

På torsdag eftermiddag ska ni se musikalen. Då vill jag att ni ska fundera över relationerna i musikalen och särskilt relationen mellan fadern och dottern. Jag vill också att ni ska fundera över frågan ”Vem ska få bestämma hur man ska leva sitt liv?”. När vi träffas torsdag nästa vecka (vecka 17) så pratar vi om musikalen, vad ni tyckte om den och vad ni tänkt kring frågorna).

Vecka 16

Denna vecka fortsätter vi med förra veckans arbete: antingen marknadsföringsuppgift eller någon av uppsatserna till tävlingarna. Jag vill också möta er gruppvis (utifrån vilken uppgift ni valt) för att diskutera arbetssätt och ge lite konkreta tips.

Här kan ni som skriver tal eller noveller få lite tips på hur ni kan komma igång och vad ni kan tänka på:  http://nvsp.skolbloggen.se/2012/04/17/lite-lastips-for-er-som-ska-skriva-tal-eller-noveller/.

Glöm inte att skicka in era debattartiklar och kamratresponsen om ni inte redan gjort det. Jag kommer att ge er respons, sedan gör ni en slutbearbetning och så publicerar vi era texter.

Vad tycker ni om den reklamen? Påminner den om er marknadsföringsidé? Är det ett effektivt sätt att göra reklam tror ni?

Vecka 15

Blomsterhandel vid Quincy Market i BostonDenna vecka ska vi titta lite på marknadsföring. Vi börjar med att prata om vad man ska tänka på och sedan jobbar ni med följande övning: http://nvsp.skolbloggen.se/ 2012/04/10/marknadsforing/. Nästa vecka redovisar ni vad ni kommit fram till.

Som alternativ till marknadsföringsuppgiften kan ni välja att skriva en uppsats till Bokens dags novelltävling, Emerichfondens uppsatstävling eller så kan du skriva vår biståndsministers tal i Rio de Janeiro. Du kan läsa mer om dessa tre tävlingar här:  http://nvsp.skolbloggen.se/2012/03/02/uppsatstavlingar/.

Snart ska vi börja med litteraturvetenskapsavsnittet (läsa och analysera texter och lära oss mer om den tid då de uppstått). Har ni önskemål på hur vi ska jobba med det?

Vecka 14

Eggs for Easter  Glad påsk!

Vecka 13

SPE10 är på praktik. Vi andra jobbar med hur man kan presentera nv-programmet  http://nvsp.skolbloggen.se/2012/03/27/nv-programmet/.

Vecka 12

Tisd 19/3 och torsd 22/3 (på torsdagen är jag på konferens och ni fortsätter själva med följande uppgifter):

Nästa vecka börjar vi med att ni presenterar era bilder. Vad illustrerar de? Vilket är ert syfte med dem? Hur tänkte ni när ni tog dem, valde och eventuellt redigerade dem?

Har du sett den här filmen? Vad tycker du om den? Blir du påverkad? Är det ett effektivt sätt att påverka opinionen? Kan den få människor att vilja engagera sig?

Vecka 11

Hamburg harbourKanske har du sett på skolans Forum att elever som går i sällskap med lärare kan få gratis biljetter till föreställningen ”Vårens nyckelord är ångvält”, som går av stapeln på Grand den 21 mars kl. 19.00. Här kan du läsa mer om föreställningen:  http://riksteatern.se/angvalt. Jag är tyvärr på en konferens i Stockholm just då, men ni kanske vill ge någon annan lärare den äran? Tisd 12/3: Era debattartiklar ska vara färdiga. Skicka dem till mig och till Urkund. NV10 som är här ska jobba med en uppgift kring bilder och SPE10 är på studiebesök och jobbar även de med en bilduppgift. Uppgifterna redovisas tisd v 12. Torsd 15/3: På torsdagen är ni lediga medan vi lärare har studier.

Vecka 10

Jag vill tipsa om Webbstjärnans tävling, som kan vara intressant för er när ni ska göra era projektarbeten:  http://nvsp.skolbloggen.se/2012/02/29/projektarbeten/. Jag vill också höra om ni är tävlingssugna:  http://nvsp.skolbloggen.se/2012/03/02/uppsatstavlingar/? Denna vecka jobbar ni med era debattartiklar/insändare. Det här kommer att vara arbetsgången:

Förslag: texten ska vara färdig tisd v 11 för kamratrespons, därefter bearbetas med hjälp av responsen och lämnas in efter lektionen på tisdagen vecka 12. Låter det realistiskt? Här kommer en kort debattfilm som är särskilt aktuell nu i samband med den internationella kvinnodagen: Vad tycker ni om den? Övertygar den? Varför/varför inte?

Vecka 9

winter aconiteDet har varit jättekul att läsa era skriftliga debatter/”gräl”. Låt dig gärna inspireras genom att läsa dina kurskamraters inlägg. Ni har tagit upp alla möjliga ämnen, till exempel att man bör skapa ett nytt elevrum på skolan, att man bör införa mer rörelse/idrott på schemat, att det borde sättas upp askkoppar utanför skolan, att gamla borde få sina körkort indragna och flera av er har skrivit om skolmaten. Ni har många tänkvärda argument för och emot. Alla har dock inte ännu publicerat något debattinlägg/”skriftligt gräl” på uppgift 1 och alla har inte gett svar på tal. Gör det! Det är bra träning inför kommande uppgifter. Tisdagen börjar vi med att titta på Ingela Björks artikel ”Solen har dubbla effekter – men nyttan överväger”. Vi gör en källhänvisning tillsammans, tränar oss på att använda referatmarkörer och plockar ut argument för och emot tesen att det är bra att sola. Därefter ska vi debattera för och emot datorspel. På torsdagen börjar ni med era debattartiklar. Uppgiften ligger här:  http://nvsp.skolbloggen.se/2012/02/16/att-argumentera-del-2-debattartiklar/. I kommentarsfältet till uppgiften ska ni redovisa era teser! Jag har skrivit upp era namn i den ordning som de står på grupplistan och ni ska svara på kommentaren med ert namn och där skriva er tes. Hmmm … förstod ni det där?

Vecka 8

Lov!

Vecka 7

OrchidTisdag: Vi jobbar insändare och debattartiklar och ni får tillbaka era referat en stund (sedan samlar jag in dem igen). Jag hittar inte att följande personer har publicerat sina rekommendationer: CarlHenrik och Christoffer och jag hittar inte heller att följande har publicerat kommentarer på rekommendationerna: Julia, Paula och Christoffer. Alla har skrivit sina referat och blivit godkända på det momentet. Bravo! Torsdag: Vi ska jobba med argumentation. Första uppgiften ligger här:   http://nvsp.skolbloggen.se/2012/02/12/argumentation-del-1/Efter lovet ska vi titta lite mer på språkriktighet: vi jobbar med och går igenom språkriktighetsövningarna s 62 till 67. Dessutom fortsätter vi med argumentationsövningarna.

Vecka 6

Chimney På tisdagen och torsdagen ska vi skriva prov i referat. Ni får texten på tisdagen och skriver provet för hand. Allt lämnas in mellan lektionstillfällena. När du vill träna eller repetera inför provet kan du utgå från materialet här på bloggen och titta i din handbok i svenska. Hör av dig till mig via mejl eller ställ frågor här på bloggen om du kör fast eller undrar över något! Torsdagen: När ni är färdiga med referatprovet ska ni läsa varandras rekommendationer och ge kommentarer på dem (klicka på ”svar”) http://nvsp.skolbloggen.se/2012/01/16/rekommendera-nagot/. (Passa också på att kontrollera att din rekommendation ligger där (annars lägger du bara dit den). Uppgiften är alltså att du ska skriva minst …

Därefter gör vi tillsammans några retorikövningar:  http://nvsp.skolbloggen.se/2012/02/09/nagra-ovningar-i-rostanvandning-och-kroppssprak/.

Vecka 5

Denna vecka ska vi jobba med språkriktighet. Ta med er Svenska språket, handbok! Kolla så att du är färdig med allt!

  1. Har du skrivit referatövningen kring Nildalen, Big Brother-staden i Hamburg och kring de elaka och anonyma kommentarerna på Internet?
  2. Har du skrivit presentationen och fixat med en bild?
  3. Har du skrivit rekommendationen?

Jobba därefter med språkriktighet i svenskboken s 62-67. Detta går vi igenom nästa vecka. På torsdag jobbar vi med följande uppgift:  http://nvsp.skolbloggen.se/2012/01/31/dags-att-ge-kamratrespons/Hinner du så går du sedan vidare till s 75-79 och 110-115.

Vecka 4

Utsikt mot GislövshammarLäxa till tisdag: 1) skrivit presentationen och ordnat med en bild till den 2) skrivit rekommendationen.

Jag tar med mig en kamera. Är inte alla bilder redan tagna, så kan vi komplettera. Fundera i så fall över hur bilden ska tas! Jag tog lite bilder på Öppet hus i höstas och i förra veckan. Kanske kan ni hitta någon bild på er själva där som ni vill använda (man kan ju beskära dem). Här hittar du länken till bilderna:  http://www.flickr.com/photos/wastes/collections/72157627643204128/ På tisdagen börjar vi med att tillsammans skriva referat på denna text: http://nvsp.skolbloggen.se/2012/01/23/trana-att-skriva-referat-1/ . Ni får gärna jobba ihop och redovisar genom att lägga era texter som kommentarer till inlägget. Därefter ska vi både på tisdagen och torsdagen öva på att skriva ett helt referat på följande text:  http://nvsp.skolbloggen.se/2012/01/19/trana-dig-pa-att-skriva-referat/ Du redovisar genom att lägga ditt referat som en kommentar till inlägget. Hinner du inte färdigt på lektionen på torsdag så har du uppgiften i läxa till tisdag nästa vecka. På torsdagen kommer jag och Kalle Westinson att besöka en gymnasieskola i Upplands Väsby. Ni får gärna jobba hemifrån eller i biblioteket.Även om jag inte är här så fortsätter ni med referatet. När ni är helt färdiga, repeterar ni. Här kan ni läsa fler tips och träna mer: http://cwaste.skolbloggen.se/svenska/referera/ex-pa-kallhanvisning/ http://cwaste.skolbloggen.se/svenska/referera/bedomning-av-referat/ Prov på referatskrivning blir näst-nästa vecka (vecka 6 på tisdagen) och då kommer jag att samla in, ge respons på och bedöma era referat. Nästa vecka (v 5) ska vi titta på språkriktighet, s 55 ff i Handbok i svenska språket. Vi kommer att prata lite ytligt om skillnaden mellan talspråk och skriftspråk, offentligt och privat språk och om språkets utveckling och så kommer vi att fokusera på vanliga fel som vi gör och hur vi ska göra istället (s 62-67) och om hur man ska använda de olika skiljetecknen (s 75-79). Ta med böckerna!

Vecka 3

Handbok i svenska språketLäxa till tisdag är att ni ska låna Handbok i Svenska Språket (jag har lagt fram dem i en hög på bänken vid bibliotekariens rum) och att ni ska ha skrivit färdigt er presentation och lagt den som en kommentar här: http://nvsp.skolbloggen.se/2012/01/10/presentera-kurskamrat/ Bilderna som ni skickar eller lämnar in lägger jag här: http://www.flickr.com/photos/48755629@N04/sets/72157628835093983/ så att vi sedan lätt kan bädda in dem i bloggen. Hoppas ni tycker det är ok! Tänk på att bilderna som ni väljer ska ligga på nätet. Det innbär att ni måste tycka att det är ok att de finns där, men också att ni måste ha rätt att få lägga upp dem där. Den som har tagit bilden måste alltså också tycka att det är ok att bilden används (ni vet det där med copyright). Säg till om ni vill att fotografens namn ska stå i samband med bilden! På tisdagen kollar vi över presentationerna, kompletterar med de presentationer som som saknas och lägger in bilder. Läxa till tisdag nästa vecka (vecka 4) är att ni ska skriva en kortfattad rekommendation. Uppgiften presenteras på tisdagen vecka 3 och ligger här:  http://nvsp.skolbloggen.se/2012/01/16/rekommendera-nagot/

På tisdagen och torsdagen arbetar vi med avsnittet om referat i svenskboken (s 129ff). Har ni jobbat mycket med referat redan? Vad kan ni och vad behöver ni titta mer på? Vi läser i Handbok i svenska språket s 129-133 och gör övning 1,2, 4 och 5. Här kan ni läsa mer om referat och posta er lösning på uppgift 5 som en kommentar till inlägget:  http://nvsp.skolbloggen.se/2012/01/17/att-skriva-referat/

Vecka 2

TulipsVälkomna tillbaka efter jullovet! Hoppas att ni haft tid att träffa släkt och vänner och att ni kopplat av och njutit av ledigheten. Nu är det nya friska tag som gäller! 🙂 Tisdag: Presentation av kursen Svenska B Torsdag: Presentera kurskamrat. Uppgiften ligger här:  http://nvsp.skolbloggen.se/2012/01/10/presentera-kurskamrat/

7 Comments »

  1. B.I Said,

    januari 12, 2012@ 09:36      Svara

    Sara Persson är 17 år och går på Österlengymnasiet. I början tänkte hon välja Transport programmet, men det slutade med att hon valde Samhälle ekonomi, och går nu i klass SPE10. På sin fritid är Sara lite smått lat, därför står hon stilla och spelar tvärflöjt. På lov och helger jobbar Sara på en grisfarm, eller så festar hon gärna till det med sina vänner! Hon är glad, utåtriktad och positiv. / B.I

  2. Julia Said,

    januari 12, 2012@ 09:39      Svara

    Viktor är en glad prick som läser på samhällsprogramet med inriktning ekonomi. Det är väldigt sällan man ser honom utan sitt headset som han ständigt lyssnar på musik i. Han nekar aldrig en fest, vilket han ofta blir bjuden till pga. hans enorma och spridda umgänge. Jag vet nog ingen som inte gillar Viktor; han är omtänksam, trevlig mot alla och en riktig glädjespridare. Han är sportig och har spelat fotboll i 8 år. Viktor är värd att lära känna.

    / JL

  3. Viktor Said,

    januari 12, 2012@ 09:40      Svara

    Julia är en trevlig och energisk tjej. Hon har alltid gått sin egen väg och hon gör det som hon känner för, på både gott och ont ibland. Är hon på gott humör kan man alltid höra Julia gå runt och sjunga. Vi som har känt Julia i hela livet vet att hon är en person som man blir glad av att ha i sin omgivning eftersom hon alltid är framåt och har munnen med sig. På fritiden gillar Julia att umgås med sina kompisar, festar gärna på helgerna och umgås med sin familj. Hon går på Österlengymnasiet och läser Ekonomi. Hennes framtidsvisioner är att tjäna mycket pengar och vara framgångsrik. Kan tillägga att Julia inte har koskräck eftersom hon har växt upp med kor här på Österlen. Lär man känna Julia så lär du märka att hon är en vän som man inte vill förlora!
    / V.D.

  4. Rasmus Said,

    januari 12, 2012@ 09:44      Svara

    Alexander är 17 år, ganska snart 18, och han går Naturvetenskapliga programmet på Österlengymnasiet i Simrishamn. Han visste inte riktigt vad han ville utbilda sig till efter gymnasiet så han valde då Naturvetenskapliga programmet för att breda sina kunskaper. Tillfälligtvis håller Alexander på att ta sitt bilkörkort. Alexander har oftast väldiga svårigheter att gå upp om morgnarna och även när han ska bestämma saker får han väldig beslutsångest och då rådfrågar han andra istället för att själv bestämma. På sin fritid tycker Alexander speciellt om att spela innebandy, men han tycker även om att umgås med sina goda vänner. Han har även dolda kunskaper i matte som visar sig när det väl gäller.

  5. CH Said,

    januari 16, 2012@ 07:08      Svara

    Simon är bara sexton år och är alltså ett år yngre än alla andra i sin klass, det har han blivit pikad för hela sin uppväxt. Han har bott i Baskemölla sen han var en fem och redan då drömde han om att bli biomedicinsk analytiker och därför valde han naturvetenskapslinjen. Hans dröm ser än så länge ljus ut, han har MVG i alla ämnen (den 11/1) och det håller han med sin ära i pax.
    Han lagar ofta mat själv och han nämner tapas som ett exempel på en maträtt han gillar. Han tillbringar sin fritid med att shredda backar med sin bräda och lira Jimi Hendrix inspirerade bassolon. Han upprätthåller Baskemöllas rykte som fiskeby genom att fiska, förra sommaren spenderade han drygt en vecka i ett blåsigt tält i Kirunas vildmark och drömde om att fånga den berömda Kirunaharren, medan han försökte undvika att bli uppäten av myggor.

    Ni tjejer som tycker Simon vore ett riktig kap så är han tyvärr redan upptagen i ett lyckligt förhållande i ett drygt halvår nu.

  6. simon Said,

    januari 17, 2012@ 11:15      Svara

    Presentation Oscar

    I det mytomspunna samhället Brösarp, bakom pizzerian i ett gammalt vackert hus med minst sagt fascinerande historia, bor familjen Blomqvist. Det är en stor familj i vilken Oscar utgör en sjundedel. Denna målmedvetna unga herre fyller i skrivande stund sjutton år. Och han är verkligen målmedveten. Det jag kommer ihåg från första gången jag mötte honom var att han presenterade sig med en handskakning, ett namnutbyte och tillade direkt att han skulle bli läkare. Du kanske känner honom som Helpdesk-Oscar, NV-Oscar, eller inte alls. Det han faktiskt allra helst slösar bort sin fritid på är sin Apex 37 (för er olyckligt ovetande; en longboard). Jag kan med en viss beundran berätta att Oscar även seglar med en skicklighet jag inte själv har. Det tredje stora intresset är, som bilden visar skidor.

    S.T.
    För övrigt har jag inte alls MVG i alla ämnen.

  7. Rasmus, Andreas Said,

    januari 19, 2012@ 09:07      Svara

    Uppgift 5

    Området runt Nildalen består av öken. Mellan öknarna och området som floden förser med vatten finns en så tydlig gräns, att man står med ena foten i öken och med den andra på åker.
    Varje år infinner sig högvattnet som lämnar kvar ett näringsrikt slam. Kurt Johansson förklarar i sin bok Egypten – en gåva från Nilen(2002) att detta slam- tillsammans med jord är en av förutsättningarna för en fortsatt god växtlighet.


RSS feed for comments on this post

Leave a Comment

Hoppa till verktygsfältet